Luftning

Luftning, specielt af greens, sker for at få spilleoverfladen så optimal som muligt og forhåbentlig med så få gener for spillet som muligt.

Prikling

"Åh nej, ikke igen! Hvorfor skal der igen prikles på vores greens? Burde vi ikke spare penge og bevare de gode greens, vi har nu? Burde det ikke kun gøres én gang hvert tiende år?"

Men spørg dig selv. Hvad nu hvis du ikke gik til tandlægen, lod være med at gå til lægen, optiker og så videre. Det ville gå godt et stykke tid, men efterhånden ville dit helbred blive dårligere og du levealder ville også lide skade.

Det samme gælder for græsset, som er en levende organisme ligesom os.

Hvad vi forsøger at gøre, når vi ilter græsset – altså prikler:

At fjerne/reducere filtlaget - et lag af døde og levende skud, rødder og stængler af græs, der dannes mellem græsset og jordlaget. Ved at fjerne dette kan vi gøre følgende:

• Forhindre/minimere risiko for sygdom og skader fra insekter.
  • Optimere gennemstrømning af vand, således overfladen tørrer hurtigere.
  • Risiko for periodisk lukning af banen reduceres.
  • Undgå at greens bliver bløde og svampede, hvilket gør dem modtagelige for fodaftryk, som fører til ujævne greens.
  • Bibeholde de hurtige greens, som alle golfspillere efterspørger.
  • Forhindre skader i forbindelse med beskæring og andet vedligeholdelsesarbejde.

Topdressing med sand under prikling (og på andre tidspunkter af året).

• Nedbryder filtlaget i græstæppet.
  • Udjævner områder på green - og fejlagtigt reparerede boldmærker.
  • Giver fastere, strammere og finere græsstruktur for at skabe bedre greens og fastholde hastigheden.
  • Igen - hjælp til at optimere vandgennemstrømning til jorden.

Propning

Propning tjener det samme formål som prikling. Det er en lidt større omgang, da de huller, som laves i greens er dybere og større i omfang. Derfor er genen for spillet også større, men det er en nødvendig procedure at udføre min. en gang om året.

Forløbet er, at der optages "propper", propperne opsamles, der udlægges topdressing, green "rives" (så topdress fylder prophullerne) og green eftersås, "rives" og vandes.

Der optages propper.

Der opsamles propper.