Baggrunden

Hvad er bagtanken

Rødder Touren er stiftet 5. august 1997 og opkaldt efter den forholdsvis ukendte herningenser, Dr. Manfred F. Q. Röhdder, læge, inkarneret golfspiller og stor ynder af kvindeligt selskab. Men også en varm fortaler for herresammenkomster, hvor den såkaldte mandehørm kan dyrkes uden kvindelig indblanding.

Manfred Røhdder forsvarede allerede i begyndelsen af århundredet sin doktorafhandling, hvori han fastslår ”at voksne mænd, som ikke får deres behov for leg og konkurrence med hinanden stimuleret mindst et par gange om ugen, bliver ofte triste og indsluttede”.

Allerførst er det vigtigt at gøre opmærksom på,at der er tale om to forskellige begreber - nemlig dels TOUREN og dels CUP’EN.

Rødder touren afvikles over en 2 års periode og består af 16 selvstændige matcher, (8 matcher hvert år) og er samtidig den løbende ranglisteturnering, som danner grundlag for udtagelsen til den prestigefyldte Rødder Cup som spilles hvert andet år i september umiddelbart før eller efter den originale Ryder Cup. Efter 11. september tragedien, som lavede lidt ”kuk” i systemet, spilles Rødderfinalen dog modsatte år af originalen...

Medlemmerne deltager i så mange af de 8 årlige matcher, som man har tid, lyst og mulighed for, men man bør dog ikke modtage tourkort, hvis ikke man har til hensigt at spille mindst 3-4 af matcherne!

Rødder Touren har således to hovedformål:

Dels at være kvalifikationsturnering til Rødder Cup, men ikke mindst det formål at ”Rødderne” kan mødes 8 gange årligt til en god gang drengegolf på et rimeligt højt niveau.

Den allerførste Rødder cup blev afviklet i 1997 og det blev en kæmpestor succes, så det blev hurtigt besluttet at denne match skulle være en tilbagevendende begivenhed - ikke hvert år, men hvert andet år, ligesom den originale Ryder Cup.

På den store og mindeværdige festaften, dengang i 1997, krævede alle spillere genvalg til 99-holdet, men da arbejdsgruppen bag arrangementet allerede på det tidspunkt havde modtaget adskillige forespørgsler fra andre velkvalificerede ”Rødder”, hvordan man kunne komme i betragtning til en plads på holdet, blev det besluttet, at en form for kvalifikationsspil burde danne grundlag for udtagelse af holdene.

Sådan opstod ideen om at lave en Røddertour.