Rødder historie

Hvordan er det kommet så vidt

De første linier til Rødder Cup i Herning blev nedfældet på en svedig skitseblok i 32 graders varme i et sommerhus i Hvide Sande. Ideen var egentlig så nærliggende, at det er lidt af en gåde, hvorfor der skulle gå så lang tid, som til sommeren 1997, inden nogen ”samlede den op”.

Som navnet antyder er Rødder Cup lidt i familie med Ryder Cup. Og lige som Ryder Cup er det en match mellem to stormagter - The Capital (Herning) og United Villages (omegnsbyerne). Herning-holdet består, som navnet fortæller, af spillere fra Herning, mens Omegnsholdet består af spillere fra de omliggende landsbyer samt nabomedlemmer.

Grænsen mellem by og omegn er tegnet ind på et bykort: Med udgangspunkt på Silkeborgvej følges Herningholm-åen nordpå, hvor den omkranser Herning-nord, incl. Vesterholmvejkvarteret. Fra ishockeyhallen krydses over til Holingbæk og med åløbet som grænse videre syd om Tjørring Bakke, omkransende å-kvarteret og Teglvænget, krydsende Ringkøbingvej, hvor å-løbet bliver til Tyvkær bæk, som så omkranser Herning Vest, Damgårdvej og Messecentret. Herefter tværs gennem Knudmosen over til Energivej og så igen skråt over til åløbet, som rammer vort udgangspunkt på Silkeborgvej lige før Birk.

Alle de afholdte Rødder Cup’er har være store successer med sportslig konkurrence på højt plan, kanongod stemning med venskabelige drillerier - og nogle aftenfester, der stadig tales om.

Rødder festen

Og så er der Rødder-festen - som er for alle medlemmer!

Rødder-festen er et helt kapitel for sig selv. Når først dagens store dyst er tilendebragt mødes alle rødder og koner/kærester til en festlig aften i klubhuset. Kammeratligt samvær på tværs af holdene, god mad, levende musik, festlige taler og venskabelige drillerier præger dagsordenen.

Det er meget vigtigt at understrege...

...at hele finale dagene med morgenmad, frokost og ikke mindst den forrygende Rødder fest er for alle medlemmer, som har deltaget på TOUREN. Ikke kun for de 2x14 spillere, der har været “på hold”, men for samtlige de medlemmer, som har spillet på Rødder-Touren i de forgangne år, hvor der indbetalt til festen - og så naturligvis deres dejlige, pragtfulde kvinder/koner/kærester...! Selvom man måske ikke har kvalificeret sig til at spille på holdet så er man i hveret fald kvalificeret til alt det andet.

Cupwinners

Rødder Cup resultater siden starten i 1997:

1997 The Herning Team 10,5 - 7,5
1999 The Villages Team 11,5 - 6,5