Turneringsbetingelser

Sådan spiller vi

Disse turneringsbetingelser er gældende for alle turneringer, der spilles med Rødder, som ansvarlig arrangør, og i det omfang, der ikke er anført andre betingelser til den enkelte turnering.

Rødder Cup ranglisten

Denne rangliste bestemmer hvem, på hvert hold, der skal repræsentere henholdsvis The Herning Team og The United Villages i den prestigefyldte Rødder Cup.

Pointsystemet er nøje udtænkt, så det belønner den stabile præstation med scores over 27 stablefordpoints, men samtidig sikrer at drømmerunder over 36 points ikke “forgyldes”.

I praksis har det vist sig, at man ikke er fuldstændig hægtet af, hvis man skulle have en spillemæssig krise en match eller to - selv ved årets sidste match har de fleste “noget at spille for”.

Ud over ranglistepoint afstemt efter det antal scorede stablefordpoints, gives også bonuspoint til de 6 bedst placerede på henholdsvis byholdet og omegnsholdet.

Ved pointlighed i den enkelte turnering afgøres placeringen på normal vis, efter sidste 9, sidste 6 osv.

Ved pointlighed afgøres placeringen på Cup-ranglisten efter flest førstepladser, andenpladser osv.

Ranglistepoints indspillet i de år, hvor der ikke spilles Rødder-Cup-finale halveres og overføres til ranglisten følgende år.

Ranglistepoint

StablefordRangliste
35+10
359
348
337
326
315
304
293
282
271

Udover ranglistepoints tildeles de 6 bedste placeringer på byholdet og de 6 bedste placeringer på omegnsholdet placeringspoint.
1. plads = 6 pt
2. plads = 5 pt
3. plads = 4 pt
4. plads = 3 pt
5. plads = 2 pt
6. plads = 1 pt

Årsranglisten

Denne rangliste bestemmer hvem der på tværs af de to hold har spillet bedst i løbet af året og dermed kan smykke sig med titlen - Årets Rødder spiller.

• Der kan scores point i alle de otte årlige turneringer til  årets spiller
  • Årspoint gives fra 27 stablefordpoint. Der er ingen grænse op ad.
    Ved pointlighed tildeles års Spillertitlen til den der har flest 1. pladser.
  • Hvis der stadig er lighed tælles 2. pladser osv.
  • Der gives ikke placeringspoint

Der oveføres ingen point til næste år.

Hold inddeling

Rødder Touren har 48 pladser. Der er 24 pladser til spillere fra Herning og 24 pladser til spillere fra Omegnen.

Folkeregisteradresse ved første turnering i Røddercup år er afgørende for, hvilket hold en spiller kan repræsentere ved RødderCup’en.

Grænsen mellem By og Omegn er tegnet ind på et bykort: Med udgangspunkt på Silkeborgvej følges Herningholm-åen nordpå, hvor den omkranser Herning-nord, incl. Vesterholmvej kvarteret. Fra ishockeyhallen krydses over til Holingbæk og med åløbet som grænse videre syd om Tjørring Bakke, omkransende å-kvarteret og Teglvænget, krydsende Ringkøbingvej, hvor å-løbet bliver til Tyvkær bæk, som så omkranser Herning Vest, Damgårdsvej og Messecentret. Herefter tværs gennem Knudmosen over til Energivej og så skråt over til åløbet, som rammer vort udgangspunkt på Silkeborgvej lige før Birk.

Hvis en spiller flytter adresse i løbet af den 2-års periode, som Rødder Cup kvalifikationen løber over, kan han straks optages på det Team, som hans nye adresse berettiger til. Der kan dog ikke skiftes Team når første match i "år 2" er spillet.

Ved flytning fra et Team til det andet, overføres evt. indspillede points til den nye rangliste og spilleren placeres på ranglisten på den plads de indspillede points berettiger til.

Deltagerberettigelse

Alle spillere er medlem af Herning Golf Klub (Nabo og longdistance m.m. accepteres).

Alder over 30 år. Alderen er ændret på årsmødet 2016 fra 35 år til 30 for at tilpasse røddertouren visionsplaner fra HGK.

Spillehandicap ikke over 21 (Æresmedlemmer kan deltage med højere spillehandicap). Gæstespillere skal for at deltage i poæææængene spille til max. SPH 21.

Gæstespillere kan, hvis en match ikke er fyldt op af Tourens egne medlemmer, tildeles wildcard til enkelte matcher.

Gæstespillere registreres ikke på ranglister og kan aldrig kvalificere sig til at repræsentere hverken Herning- eller Omegns Team.

Tourkort

Alle Rødder Cup spillere i finalen (2x14) er sikret Tour-kortet de efterfølgende 2 år.

Alle spillere placeret i top-20 på henholdsvis Herningranglisten og på Omegns-ranglisten efter årets sidste match, får Tour-kortet 1 år. Spillere placeret uden for top 20 sendes tilbage til tour skolen for at generobre et medlemskab. Komiteen vurderer dog hvem og hvorfor disse spillere er placeret udenfor automatisk medlemskab. Der tages hensyn til anciennitet og interesse, og komiteen kan til enhver tid tildele en eller flere af disse spillere forsat medlemskab uden tour skole.

Rødderne vil gerne give nye spillere mulighed for at blive en del af Rødder fællesskabet og derfor skal der altid være mindst en plads på hver side, at spille om. Hvis ikke ledig(e) plads(er) fremkommer mere eller mindre automatisk ved naturlig afgang, er det op til til komiteen at kikke på alle medlemmers interesse det forgangne år - og herefter vurdere om nogens plads bør sættes på spil på tour skolen. De år, hvor kabalen ikke går op, har komiteen mulighed for at udvide antallet af medlemskaber med en ekstra plads det efterfølgende år.

De sidste pladser (op til max. 25) fordeles på Tour-skolen. Hvis altså der er pladser at spille om..! Det kan jo gå sådan, at spillere på pladserne 21-25, er kvalificeret som æresmedlem, eller som rc-team-member, og så er der altså ingen pladser at spille om det år...

Tour-skolen afvikles hvert år i april/maj i.f.m. RødderTouren starter. Turneringform og dato offentliggøres på hjemmesiden.

Sidst opdateret: 1.. marts 2019